Naast Corona is stress naar mijn mening de grootste pandemie van het Westen. Stress heeft te maken met gevoelens van verzet tegen situaties of omstandigheden, of kan een gevolg zijn van een te druk leven waarbij we onze houvast in dit moment verliezen en enkel nog bezig zijn met verleden, toekomst, of wat we ‘moeten’ doen.
Mindfulness is eenvoudig gezegd onze focus leggen op het ‘hier en nu’, omdat dit moment het enige moment is waar we ooit écht zullen bestaan en ook de uitweg is uit stress, angst of andere mentale uitdagingen. De grootste oorzaak van deze stress en negatieve gevoelens zijn onze gedachten. Een situatie zonder gedachten ‘is’ gewoon, maar het zijn onze gedachten over een bepaalde situatie die een situatie ‘slecht’, ‘stressvol’ of ‘negatief’ maken. Onze gedachten zijn steeds de tussenschakel tussen de buitenwereld en onze emotionele ervaringen, en om onze emotionele ervaring positiever te maken moeten we dus gaan werken aan onze gedachten, meer specifiek het statuut en de focus die we onze gedachten geven. Geestrijk leven is bewust leven, en dus ook bewust omgaan met waar we onze focus op leggen. Daarom geef ik je hier vijf gemakkelijke, maar erg invloedrijke mindfulness oefeningen die de kracht hebben om jou meer innerlijke rust te geven doorheen je dag en je stressgehalte te verminderen. Doe dagelijks (een van) deze oefeningen, en je zal opmerkelijk een verschil merken in hoe jij je voelt.

  1. Diepe ademhaling:
    Zet je ergens in een comfortabele houding waar je niet gestoord kan worden en zet een timer op 5-10 minuten. Sluit je ogen en adem 10 keer zo diep mogelijk in en uit als je kan. Focus je op hoe diep de zuurstof gaat in je longen voelen wanneer je inademt, en op hoe je longen weer ontspannen wanneer je uitademt. Na 10 keer erg diep in en uit te hebben geademd, hou je je adem zo lang mogelijk in, zonder dat je je plots slecht voelt. Hierna adem je rustig uit en laat je jezelf 10 keer normaal ademhalen. Hierna herhaal je terug vanaf het begin, en dit doe je tot de wekker afgaat.
  2. Een dankbaarheid dagboek bijhouden:
    Om je gevoel om te keren en je beter te voelen, is het belangrijk dat je je focus verlegt van die gedachten die je slecht doen voelen, naar gedachten die je beter en gelukkiger doen voelen. Een dagboek bijhouden waarin je elke ochtend je dankbaarheden opschrijft is hier een ontzettend krachtige methode voor. Door met pen en papier op te schrijven wat je oprecht dankbaar om bent, keer je je gevoel om van een negatieve focus naar een positieve focus. Niet alleen heeft het een enorme kracht om je op dat moment zelf beter te doen voelen, het verhoogt ook je algemene vibratie en zal ervoor zorgen dat je meer positieve dingen naar je toe trekt waar je dankbaar om kan zijn, en dat je in een positieve flow terechtkomt.
  3. Bewust wandelen (op blote voeten)
    Op een moment dat we volledig verzonken zijn in gedachten of piekeren is deze oefening een van de beste die je kan doen om je uit je gedachtepatroon te halen. Ga naar buiten, liefst op blote voeten, en maak een wandeling waarbij je je focus compleet op je voeten legt. Maak het je enige taak om te wandelen en leg bij elke stap je focus op de voet die de grond raakt. Op blote voeten is dit nog makkelijker omdat je meer gestimuleerd wordt en je minder snel afgeleid bent door je gedachten omdat je je focus bij je voeten houdt om zo niet ergens in te stappen of jezelf pijn te doen. Bewust wandelen is de snelste en gezondste manier om je focus meteen weg te nemen van je gedachten en zo dus ook het negatieve gevoel dat bij je gedachten komt te stoppen. Focus je tijdens je wandeling hierbij ook nog eens op de natuur rond je heen en je zal je nog rustiger en meer verbonden voelen. Natuur heeft een enorme kracht om ons tot rust te brengen omdat we zelf gemaakt zijn van dezelfde energie en elementen als de natuur zelf, wat maakt dat we op een manier heel snel ‘thuis’ komen in natuur en tot rust komen.
  4. Mediteren
    Meditatie is een woord waar velen op het eerste gezicht van afschrikken maar waar erg veel kracht inzit. Meditatie wilt letterlijk zeggen dat we onszelf verbinden met dat deel van onszelf dat vrij is van gedachten: ons bewustzijn zelf. Een meditatie praktijk ontwikkelen heeft ontzettend veel effect op ons algemeen gevoel van welzijn en rust omdat we ons dagelijks leren identificeren met wie we echt zijn en we zo ook automatisch een houding van observatie tegenover onze gedachten creëren. Dit is noodzakelijk omdat we op deze manier beseffen dat we onze gedachten kunnen observeren en dus niet onze gedachten zijn. Wanneer we deze afstand van onze gedachten creëren, krijgen we ook automatisch meer controle over onze gedachten en kunnen we negatieve, onbehulpzame gedachten herkennen en onze focus vervolgens verleggen. Let doorheen de dag bewust op de gedachten die je hebt en maak er een gewoonte van om ze niet zomaar aan te nemen als waarheid, maar om ze in vraag te stellen en je er vervolgens van los te koppelen wanneer ze je niet helpen en slecht doen voelen. Jij hebt in feite 100% controle over jouw gedachten, en meditatie kan je helpen om die controle in handen te nemen.
    Enkele meditatievideo’s waar je kan leren mediteren:
    https://www.youtube.com/watch?v=7pwNfNItOJE&t=2s (meditatie voor geluk)
    https://www.youtube.com/watch?v=Ip7oMKKzC_0&t=1s (ochtendmeditatie)
  5. Zelf-coaching
    Deze laatste heeft te maken met het bouwen van zelfliefde en is een ontzettend belangrijke in het ervaren van rust en liefde voor jezelf. Een enorm deel van onze stress heeft te maken met hoe streng we zijn voor onszelf en om dus meer rust te ervaren moeten we deze druk die we op onszelf leggen wegnemen. Dit kunnen we doen door onszelf doorheen de dag of op momentjes waarin we hoge stress ervaren positief te coachen. In plaats van jezelf af te kraken op momenten dat iets niet lukt, word je er dan van bewust dat jij deze innerlijke criticus zelf niet bent en dat je opnieuw een houding van observatie van deze gedachten kan creëren. Het is niet de situatie zelf die jou stress geeft, maar de gedachten die deze criticus naar jou toewerpt over jezelf. Verplaats vervolgens deze negatieve zelf-bekritiserende gedachten door je dagboek erbij te nemen en een lijst te maken van dingen waar je erg goed in bent, trots op mag zijn, of hoe ver je al wél geraakt bent. Vervang de manier waarop je tegen jezelf praat doorheen de dag van een criticus naar een coach, en vraag jezelf af wat deze coach tegen jou zou zeggen op een moment dat je veel impulsen binnenkrijgt of te veel werk hebt. Zou hij je ook zo afkraken en stress bezorgen? Of zou hij jou net positief blijven aanmoedigen en op je sterktes focussen zodat je meer motivatie krijgt? Word zelf jouw innerlijke coach en versterk zo je zelfvertrouwen en zelfliefde.

Om te eindigen voeg ik graag een leuke quote in:
“Don’t take yourself too seriously, you’re just a monkey with a plan” – Naval

Veel succes met je examens, werk of levensdoelen! Lieve, warme groet,

Robin

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Chat openen
Klachten? Plan hier een GRATIS gesprek!
Hoi!
Ervaar je bepaalde mentale klachten?
Plan hier met mij een gratis gesprekje in!